2014. január 11., szombat

Nagyvárosi dzsungel szafari...

Számtalan téma várat még magára, amit még szeretnék megosztani Veletek, szóval lesz még mit olvasni, igyekszem ezeket továbbra is élvezhető formában elétek szervírozni :).  Most a közlekedést választottam, mert hiszitek vagy sem, ez itt pont olyan kérdés, mint egy háziasszonynál, hogy margarint, vagy vajat használ, ami ugye tudjuk, hogy óriási különbség :D.

Dél-Afrika, mint fejlett ország, lehetőséget ad arra, hogy autót bérelj, és minden kényelmedet fent tartva folytathasd további utadat. Sok érv szól amellett, hogy miért tegyed ezt (pl.:mert sokkal több helyre kényelmesen juthatsz el, mondjuk azért ez elég nyomós indok :)). Én azt az oldalát mutatom most meg, hogy miért is érdemes legalább belekóstolni és megízlelni a másik oldalt is, amit én választottam, amit a mai napig nem bántam meg :)!

Hasonlítani, ahhoz, amit otthon tapasztaltok teljességgel felesleges, de tudom, hogy ez alapvető reflex lesz mindenkiben, és ez így van jól. Akkor menjünk ennek elébe és nézzük meg az alapvető eltéréseket, mert valamiből mégiscsak ki kell indulni. Vegyük például Budapestet (ami európai szinten kimagaslóan jól szervezett, és ezt nem én állítom!), de akár nézhetjük általánosságban is az otthoni utazási feltételeket. A legalapvetőbb különbség, hogy még néha késéssel is, de van olyan tömegközlekedési eszköz, amivel menetrend szerint közlekedhetünk és akár átszelhetjük az országot is, itt azonban ez a frusztráló korlát nem fenyeget :)! „Szervezett” tömeg közlekedés kettő van Johannesburgban, az egyik a menetrenddel nem rendelkező buszjárat, ezen okból kifolyólag 2-3 embernél több nem is igen használja, ők is csak azért, mert véletlenül arra jártak, amikor a buszok indultak, hogy miért?... Mert olyan, mint az időjárás! Egyébként már a neve hallatán is gondolkozóba esik az ember: Metrobus.

Illetve van még a Gautrain, ami egy hiper-szuper csúcsvonat, ami Pretoriát köti össze Joburggal, menetrend szerint közlekedik és- minden afrikai szokást meghazudtolóan- minden tekintetben nagyon komoly európai színvonalú kiszolgálást biztosít! Ha ezen kívül szeretnénk utazni, akkor találhatunk még olyan lelkes vállalkozókat, akik kellően magas ár ellenében elvisznek Téged, ahova csak szeretnél eljutni.

Vissza a városba, és mivel közlekedik az, akinek nincsen autója és nem akar borsos árat fizetni egy-egy útért, és a vonat kivételével (ami lássuk be, egy útvonalon közlekedik, de ugye tudjuk, ezen a vonalon kívül is élnek még emberek :))  a bérlet fogalma nem ösmeretes :), ahogy a nyugta sem igazán.  Az emberek 70%-a „taxikat” (ez nem a szó szoros értelmében vett taxit jelenti!) használ arra, hogy eljusson „A”-ból „B”-be, ahogy most én is (tapasztalat és élmény gyűjtés gyanánt :)). Itt ezeket (huhh, de nem szeretem ezt a szót használni) fekete „taxinak” hívják, mert csak a helyiek használják. Jelen eszközök 14-16 személyes mikrobuszok, (A lenti képeken láthattok erre illusztrációkat is.) amit az esetek túlnyomó többségben csak helyi lakosok használnak. Ezért kapok sokszor csodálkozó tekinteteket. Én miért használom ezt??... Mert szeretném megismerni az itteni embereket és szokásokat olyan mélyen, amire csak lehetőségem nyílik, amiket pedig tudjuk, hogy én teremtek magamnak, azzal, hogy kinyitom magam a külvilágra. Tisztelettel jelentem megtettem…

A "fekete" taxi

A taxi végállomás egy átlagos napon

Hogyan is zajlik egy ilyen út? Öveket bekapcsolni… :D!

A tarifa: R 11 (Rand), ami 220 Ft/út. A „taxik” esetében nincsenek teljesen kötött útvonalak, de általában a forgalmas utakon az esetek zömében le lehet inteni őket. Mikor jön arra, ahol éppen Te állsz?? …Sohasem tudhatod, és ha jön is, szemed felcsillan, hogy végre itt van… de korai volt az öröm…tele van…sebaj várunk tovább. Eltelik 20 perc…nah jó…akkor vessük be a „woodoo”-t (csak a vicc kedvéért írtam :)), gyors rendelés feladás az Univerzumnak… eltelik újabb 10 perc Adrienn szeme ismét felcsillan, megáll a taxi, bepréselem a rövidnek cseppet sem mondható lábamat  egy még elérhető hely egyikére. Kövér gáz és indulunk, 2 perc és újra satu fék, újabb kuncsaft szeretne beszállni. Én úgy ítéltem meg, hogy a busz már tele van, de érthetetlen módon sikerülni neki is helyet foglalni a már egy nem létező ülő felületen, a 3 bevásárló szatyrával együtt, szép teljesítmény :) sebaj…tudjátok…sok jó ember, kis helyen is :), újra kövér gáz, ismét elindulunk... Végre tele a busz, hátulról megkopogtatják a vállamat és már nyomják is kezembe a pénzt, mert indul a „jegyfizetés”. Kézről-kézre jön és megy előre a menet díj, itt a piros, hol a piros és már megy is a pénzváltás és a visszajáró (nyugi az elején fel sem fogod, hogy mi történik körülötted:)). Végül a sofőrnek kezében landol a teljes összeg, amit begyűr a többi köteg mellé a napellenző mögé, az apró pedig megy a szemetestartóba :).  (Még mielőtt sokakban felmerül a kérdés, ennyi embernél úgysem veszik észre, ha én esetleg nem fizetek…ez nagyon nagy tévedés!....ez pedig innentől, sokkal kellemetlenebb lesz, mint kifizetni 220 Ft-ot, és én még SOHA senkit nem láttam elbliccelni a menet díj fizetését!)

A menet díjak gyűjtése 
A lényegi rész ezzel lezárul,mert első a bicnisz, most már jöhet a muzsika, hangszórók élesre állítva és már harsog is a füledbe az afrikai, vagy éppen a sofőr egyéniségéhez leginkább illeszkedő nóta egyveleg. Csak annyit érzel, hogy a szíved már a hangos zene ritmusára hangolódva dobog és támasztod magad két kézzel és két lábbal, hiszen padló gáz, padló fék váltakozásában izmaid egy percre sem lazulhatnak. Eltelik 20 perc és már elveszted a fonalat, fogalmad sincs, hogy hol vagy, de élvezed az utazást, mert kellemes, fesztelen a hangulat a buszban (ilyet otthon nem tapasztalsz), énekelnek az emberek és dobolnak a zene ritmusára, mindent félretéve egy percig sem unatkozol az út alatt, ezt garantálom :). Végül megérkezünk a „belvárosba”, és sorról-sorra mondják az emberek „after robot”,vagyis a lámpa után szeretnének kiszállni. Egy nagyon nagy előnye, ezen közlekedési formának, hogy ott áll meg, ahol Te szeretnéd. Azonban néha az illúzió, hogy tudod, most éppen hol vagy és kiszállsz, gyorsan apró darabokra hullik, végül már csak annyit tudsz, hogy most éppen melyik városban leledzel, de erre is legyintesz, hogy sebaj… Elővesszed az okos telefont, mert majd ő megmondja neked a tutit.  Ezen a helyen bátran sutba vághatod az ilyen telefont, mert mi 3 óra komoly séta után sem találtuk azt a helyet, ahova indultunk. Két óra után már tudod, hogy ez esélytelen, mert ezzel az akadállyal már google map és a GPS sem boldogul. Ennyit a technikáról, meg a nagyon intelligens alkalmazásokról, túlélni csak az ösztöneiddel tudsz, persze csak ha van merszed hallgatni rá :). Elérkezett a személyes varázs pillanata és kérdezősködés, hogy ez és ez merre van, de amikor csak csak pislogó tekinteteket, rángatózó vállakat kapsz, már kénytelen vagy tényleg a saját intuíciódra hagyatkozni…. Szóval jó játék ez :)….mi ennek a nagy előnye, hogy olyan helyekre lelsz, amit a nap elején nem is gondoltál volna :).  Hogy milyen helyekre keveredtünk, azt majd egy másik bejegyzésben és 18-as karikával kell ellátni, de ígérjétek meg, hogy nem gondoltok semmi rosszra :) ;)!

Egyszer volt alkalmam a taxiban a sofőr mellett utazni, azt leszámítva, hogy 10 perc alatt, majdnem 5 embert ütöttünk el -mert volt képük nem sprintelve átkelni a zebrán-az én bal lábam szinte már a motort súrolta, mert úgy nyomtam a nem létező féket, de hiába…azért ezt is túléltük és mindenki más is. Ekkor volt alkalmam a sofőr pénzkezelőjének lenni, gyorsan bele lehet jönni a dologba, jegy és nyugta adási kényszer nem frusztrált :)!

A taxi állomás másik irányból, akinek éles a szeme engem is fellelhet a képen :)

A városban gyalogosan közlekedve egyet gyorsan megtanulsz, aki gyorsabb az nyer. 1-2 óra és rájössz, felesleges a közlekedési lámpákat stírölni, mert azok csak tájékoztatás és javaslat céljából vannak kihelyezve, nah jó, azért ez nem általánosságban érvényes mindenhol. Csak azok vezetnek a városi dzsungelben, akik jól ismerik az utcákat és a környéket, mert ennek hiányában kevés az esélyed a túlélésre. A közlekedési morált komoly mértékben rontja, hogy sokan vásárolt jogosítvány birtokában játszák el az utca királyait, talán ők a legveszélyesebbek. Vezetési stílusuk elképesztően agresszív, csak a gázt és dudát ismerik, jah és neked soha nincs elsőbbséged :)!

Mindent egybe vetve, aki beleveti magát a város bugyrába –azért mindbe nem javaslom- egy dologra mindenképpen készüljön fel, felejthetetlen képekből, szituációkból, helyzetekből nem lesz hiány, akár melyik formáját is választod a közlekedésnek. Remélem élvezted ezt a rövid városi dzsungel szafarit :)?!


Most már kikapcsolhatjátok az öveket  ;)!!

2 megjegyzés:

  1. Adriennnnnnn :) draga,meg meg meg meg meeeeegggggg :) imadom olvasni es olyan hamar vege van... :) millio puszika

    VálaszTörlés
  2. Bogi, örülök, hogy Te is élvezed olvasni ....már dolgozom a következőn ;)....pedig nem is olyan rövidek :)))
    ölellek, puszi

    VálaszTörlés