Számtalan téma várat még magára, amit még szeretnék
megosztani Veletek, szóval lesz még mit olvasni, igyekszem ezeket továbbra is
élvezhető formában elétek szervírozni :).
Most a közlekedést választottam, mert hiszitek vagy sem, ez itt pont
olyan kérdés, mint egy háziasszonynál, hogy margarint, vagy vajat használ, ami
ugye tudjuk, hogy óriási különbség :D.
Dél-Afrika, mint fejlett ország, lehetőséget ad arra, hogy autót
bérelj, és minden kényelmedet fent tartva folytathasd további utadat. Sok érv
szól amellett, hogy miért tegyed ezt (pl.:mert sokkal több helyre kényelmesen
juthatsz el, mondjuk azért ez elég nyomós indok :)). Én azt az oldalát mutatom
most meg, hogy miért is érdemes legalább belekóstolni és megízlelni a másik
oldalt is, amit én választottam, amit a mai napig nem bántam meg :)!
Hasonlítani, ahhoz, amit otthon tapasztaltok teljességgel
felesleges, de tudom, hogy ez alapvető reflex lesz mindenkiben, és ez így van
jól. Akkor menjünk ennek elébe és nézzük meg az alapvető eltéréseket, mert
valamiből mégiscsak ki kell indulni. Vegyük például Budapestet (ami európai
szinten kimagaslóan jól szervezett, és ezt nem én állítom!), de akár nézhetjük
általánosságban is az otthoni utazási feltételeket. A legalapvetőbb különbség,
hogy még néha késéssel is, de van olyan tömegközlekedési eszköz, amivel
menetrend szerint közlekedhetünk és akár átszelhetjük az országot is, itt azonban ez a frusztráló korlát nem fenyeget :)! „Szervezett” tömeg közlekedés kettő
van Johannesburgban, az egyik a menetrenddel nem rendelkező buszjárat, ezen
okból kifolyólag 2-3 embernél több nem is igen használja, ők is csak azért,
mert véletlenül arra jártak, amikor a buszok indultak, hogy miért?... Mert
olyan, mint az időjárás! Egyébként már a neve hallatán is gondolkozóba esik az
ember: Metrobus.
Illetve van még a Gautrain, ami egy hiper-szuper csúcsvonat,
ami Pretoriát köti össze Joburggal, menetrend szerint közlekedik és- minden
afrikai szokást meghazudtolóan- minden tekintetben nagyon komoly európai
színvonalú kiszolgálást biztosít! Ha ezen kívül szeretnénk utazni, akkor találhatunk
még olyan lelkes vállalkozókat, akik kellően magas ár ellenében elvisznek Téged,
ahova csak szeretnél eljutni.
Vissza a városba, és mivel közlekedik az, akinek nincsen
autója és nem akar borsos árat fizetni egy-egy útért, és a vonat kivételével (ami
lássuk be, egy útvonalon közlekedik, de ugye tudjuk, ezen a vonalon kívül is
élnek még emberek :)) a bérlet fogalma
nem ösmeretes :), ahogy a nyugta sem igazán. Az emberek 70%-a „taxikat” (ez nem a szó
szoros értelmében vett taxit jelenti!) használ arra, hogy eljusson „A”-ból
„B”-be, ahogy most én is (tapasztalat és élmény gyűjtés gyanánt :)). Itt ezeket
(huhh, de nem szeretem ezt a szót használni) fekete „taxinak” hívják, mert csak
a helyiek használják. Jelen eszközök 14-16 személyes mikrobuszok, (A lenti képeken
láthattok erre illusztrációkat is.) amit az esetek túlnyomó többségben csak
helyi lakosok használnak. Ezért kapok sokszor csodálkozó tekinteteket. Én miért
használom ezt??... Mert szeretném megismerni az itteni embereket és szokásokat
olyan mélyen, amire csak lehetőségem nyílik, amiket pedig tudjuk, hogy én
teremtek magamnak, azzal, hogy kinyitom magam a külvilágra. Tisztelettel
jelentem megtettem…
A "fekete" taxi |
A taxi végállomás egy átlagos napon |
Hogyan is zajlik egy ilyen út? Öveket bekapcsolni… :D!
A tarifa: R 11 (Rand), ami 220 Ft/út. A „taxik” esetében
nincsenek teljesen kötött útvonalak, de általában a forgalmas utakon az esetek
zömében le lehet inteni őket. Mikor jön arra, ahol éppen Te állsz?? …Sohasem
tudhatod, és ha jön is, szemed felcsillan, hogy végre itt van… de korai volt az
öröm…tele van…sebaj várunk tovább. Eltelik 20 perc…nah jó…akkor vessük be a
„woodoo”-t (csak a vicc kedvéért írtam :)), gyors rendelés feladás az
Univerzumnak… eltelik újabb 10 perc Adrienn szeme ismét felcsillan, megáll a
taxi, bepréselem a rövidnek cseppet sem mondható lábamat egy még elérhető hely egyikére. Kövér gáz és
indulunk, 2 perc és újra satu fék, újabb kuncsaft szeretne beszállni. Én úgy
ítéltem meg, hogy a busz már tele van, de érthetetlen módon sikerülni neki is
helyet foglalni a már egy nem létező ülő felületen, a 3 bevásárló szatyrával
együtt, szép teljesítmény :) sebaj…tudjátok…sok jó ember, kis helyen is :),
újra kövér gáz, ismét elindulunk... Végre tele a busz, hátulról megkopogtatják
a vállamat és már nyomják is kezembe a pénzt, mert indul a „jegyfizetés”. Kézről-kézre
jön és megy előre a menet díj, itt a piros, hol a piros és már megy is a pénzváltás és a visszajáró (nyugi az elején fel sem fogod, hogy mi történik
körülötted:)). Végül a sofőrnek kezében landol a teljes összeg, amit begyűr a
többi köteg mellé a napellenző mögé, az apró pedig megy a szemetestartóba :). (Még mielőtt sokakban felmerül a kérdés,
ennyi embernél úgysem veszik észre, ha én esetleg nem fizetek…ez nagyon nagy
tévedés!....ez pedig innentől, sokkal kellemetlenebb lesz, mint kifizetni 220
Ft-ot, és én még SOHA senkit nem láttam elbliccelni a menet díj fizetését!)
A menet díjak gyűjtése |
A lényegi rész ezzel lezárul,mert első a bicnisz, most már
jöhet a muzsika, hangszórók élesre állítva és már harsog is a füledbe az afrikai, vagy éppen a sofőr
egyéniségéhez leginkább illeszkedő nóta egyveleg. Csak annyit érzel, hogy a
szíved már a hangos zene ritmusára hangolódva dobog és támasztod magad két
kézzel és két lábbal, hiszen padló gáz, padló fék váltakozásában izmaid egy
percre sem lazulhatnak. Eltelik 20 perc és már elveszted a fonalat, fogalmad
sincs, hogy hol vagy, de élvezed az utazást, mert kellemes, fesztelen a
hangulat a buszban (ilyet otthon nem tapasztalsz), énekelnek az emberek és
dobolnak a zene ritmusára, mindent félretéve egy percig sem unatkozol az út
alatt, ezt garantálom :). Végül megérkezünk a „belvárosba”, és sorról-sorra mondják
az emberek „after robot”,vagyis a lámpa után szeretnének kiszállni. Egy nagyon
nagy előnye, ezen közlekedési formának, hogy ott áll meg, ahol Te szeretnéd.
Azonban néha az illúzió, hogy tudod, most éppen hol vagy és kiszállsz, gyorsan
apró darabokra hullik, végül már csak annyit tudsz, hogy most éppen melyik
városban leledzel, de erre is legyintesz, hogy sebaj… Elővesszed az okos telefont,
mert majd ő megmondja neked a tutit.
Ezen a helyen bátran sutba vághatod az ilyen telefont, mert mi 3 óra
komoly séta után sem találtuk azt a helyet, ahova indultunk. Két óra után már
tudod, hogy ez esélytelen, mert ezzel az akadállyal már google map és a GPS sem
boldogul. Ennyit a technikáról, meg a nagyon intelligens alkalmazásokról,
túlélni csak az ösztöneiddel tudsz, persze csak ha van merszed hallgatni rá :).
Elérkezett a személyes varázs pillanata és kérdezősködés, hogy ez és ez merre
van, de amikor csak csak pislogó tekinteteket, rángatózó vállakat kapsz, már
kénytelen vagy tényleg a saját intuíciódra hagyatkozni…. Szóval jó játék ez
:)….mi ennek a nagy előnye, hogy olyan helyekre lelsz, amit a nap elején nem is
gondoltál volna :). Hogy milyen helyekre
keveredtünk, azt majd egy másik bejegyzésben és 18-as karikával kell ellátni,
de ígérjétek meg, hogy nem gondoltok semmi rosszra :) ;)!
Egyszer volt alkalmam a taxiban a sofőr mellett utazni, azt
leszámítva, hogy 10 perc alatt, majdnem 5 embert ütöttünk el -mert volt képük
nem sprintelve átkelni a zebrán-az én bal lábam szinte már a motort súrolta, mert
úgy nyomtam a nem létező féket, de hiába…azért ezt is túléltük és mindenki más is. Ekkor volt
alkalmam a sofőr pénzkezelőjének lenni, gyorsan bele lehet jönni a dologba,
jegy és nyugta adási kényszer nem frusztrált :)!
A taxi állomás másik irányból, akinek éles a szeme engem is fellelhet a képen :) |
A városban gyalogosan közlekedve egyet gyorsan megtanulsz,
aki gyorsabb az nyer. 1-2 óra és rájössz, felesleges a közlekedési lámpákat stírölni,
mert azok csak tájékoztatás és javaslat céljából vannak kihelyezve, nah jó, azért
ez nem általánosságban érvényes mindenhol. Csak azok vezetnek a városi
dzsungelben, akik jól ismerik az utcákat és a környéket, mert ennek hiányában
kevés az esélyed a túlélésre. A közlekedési morált komoly mértékben rontja,
hogy sokan vásárolt jogosítvány birtokában játszák el az utca királyait, talán
ők a legveszélyesebbek. Vezetési stílusuk elképesztően agresszív, csak a gázt
és dudát ismerik, jah és neked soha nincs elsőbbséged :)!
Mindent egybe vetve, aki beleveti magát a város bugyrába –azért
mindbe nem javaslom- egy dologra mindenképpen készüljön fel, felejthetetlen
képekből, szituációkból, helyzetekből nem lesz hiány, akár melyik formáját is
választod a közlekedésnek. Remélem élvezted ezt a rövid városi dzsungel
szafarit :)?!
Most már kikapcsolhatjátok az öveket ;)!!
Adriennnnnnn :) draga,meg meg meg meg meeeeegggggg :) imadom olvasni es olyan hamar vege van... :) millio puszika
VálaszTörlésBogi, örülök, hogy Te is élvezed olvasni ....már dolgozom a következőn ;)....pedig nem is olyan rövidek :)))
VálaszTörlésölellek, puszi